Resepi Sambal Ketam Serai...

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan yang ke 14..
Alhamdullillah...
dah tak lama lagi je nak raya..
& tak  lama lagi je nak bersalin..
^_^

Semalam petang Gadis ada post kan entry Sambal Ketam Serai..
ada 2 orang jiran Gadis, Baizura Natasha & Nurul Husna yang nak kan resepi tu..
Gadis masak biasa2 je..
tapi tak pela kiter kongsi resepi..
Gadis bagi resepi ikut style Gadis masak yer..
^_^

Bahan-Bahan

1. Cili Kering
2. Bawang Besar
3. Belacan (kalau suka atau tak alahan boleh letak skali)
4. Sebatang Serai ( tumbuk sedikit hujung serai)
5. Ketam
6. Asam Jawa
7. Gula
8. Garam
9. Penambah Perisa
10. Ketam
11. Minyak Masak

Cara-Cara

1. Cili kering, bawang besar & belacan di kisar skali hingga hancur. 
2. Panaskan minyak dalam kuali
3. Tumis cili yang telah dikisar tadi ke dalam kuali & masukkan serai skali dalam tumisan cili
4. Kacau tumisan cili tadi sehingga cili garing
5. Bila cili dah garing tambah air asam jawa sedikit dan kacau sehingga cili tu dah nampak jadi mcm sambal yg dah siap (jgn bnyk2 ye)
6. Pastu letak gula, garam & penambah perisa secukup rasa
7. Last skali masukkan ketam & tunggu sehingga masak isinyer..
8. Dah sedia untuk dihidang dan dimakan

taaa daaa..
dah siap...

Selamat Mencuba yer..
^_^

k la..
see u olls next entry..


p/s : Menu berbuka hari ni Gadis nak masak Ayam Blackpepper lak..


Comments

  1. assalamualaikum along...saja2 nak menggoda orang la ni yer...:)

    ReplyDelete
  2. lame tak makan ketam..!!! aarggghhh...malangnyer tengok tengah2 lapau ni..huhu

    ReplyDelete
  3. tak reti makan ketam apatah lg masak ketam kikiki

    ReplyDelete
  4. @mynameismy

    laaa...yeke..
    sdap tau ketam..hihihi

    ReplyDelete
  5. @aTy _faRed~

    boleh makan ketam lepas ni kak..
    tgh lapau mmg semuanya sedap..hihihi

    ReplyDelete
  6. @maszull

    waalaikumussalam...
    eh x lah..
    mane ade...hihihi

    ReplyDelete
  7. Thanks gadis. Nampak mudah. Nnt i dah try, bru tau jadi ke idak. Thanks for sharing

    ReplyDelete
  8. alamak...nak request mak masak la sebelum bersalin ni....

    ReplyDelete
  9. wow sedap..sy klu ketam masak sambal juga laku kt rumah nie.msk lain en suami tak layan sgt..:)

    ReplyDelete
  10. senang je nak msknya yer.. :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dah Sekolah??

REVIEW - 1 - LEGOLAND Malaysia Resort’s Brick-Tacular Holidays Celebrations

Petua : Nak Hilangkan Air Liur Anak Dari Asyik Meleleh Je...