Bergedil Daging

Assalamualaikum...

Petang ni Gadis dok teringin nak makan bergedil daging plak..
memang sedap kalau makan ngan soto..
tapi Gadis tak makan ngan soto tapi dok makan gitu jek..
tapi kalau nak buat sarapan atau minum petang pun sedap jugak...
jommm...

Bahan-bahan :

Kentang
Daging Hancur(kalau nak inti lain pun boleh)
Daun Sup
Bawang Goreng
Garam
Penambah Perisa

Cara-cara nak buat :

 Rebus ubi kentang sehingga lembut...
(kalau nak banyak rebus kentang banyak ye..)
bila dah tos kan kentang tu, lenyekkan kentang tu

selepas lenyekkan kentang..
masukkan daging hancur dalam adunan kentang yang dilenyek tadi..
(nak senang beli daging hancur yang dah siap tu je..kalau rajin daging biasa pun boleh juga..)

Gaul kentang & daging kisar hingga sebati..



 Goreng bawang untuk jadikan bawang goreng yang kat kedai tu..
Gadis goreng sendiri sbb malas nak pegi kedai..

Masukkan bawang goreng yang dah digoreng & daun sup kedalam adunan tadi..
 gaul lagi skali hingga sebati..
jangan lupa masukkan garam & penambah perisa...

Bila dah gaul hingga sebati bulatkan seperti yang dalam gambar tu..hihihi..
Gadis suka bulatkan kecik-kecik..
senang..sekali masuk je dalam mulut..
hihihi..

Bila nak goreng salutkan dengan putih telur...
pastu goreng dengan minyak yang panas..

Bila dah siap inilah hasilnya..
sedapppp...

Selamat Mencuba

k la..
see u olls next entry..
^_^

p/s : nanti Gadis bagi resepi macam mana nak buat aiskrim goreng..maaf ye lambat pada jiran-jiran yang minta resepi tu..^_^

Comments

  1. feberet ciknaa ni gadis. tapi seumur hidup sekali je penah buat. lain2 beli je. hihi.

    ReplyDelete
  2. alahai comel2 bergedil. Saya sendiri pun dah lama tak buat bergedil ni.. tapi saya selalu buat bila masak soto...yummy...hihihi.. salam kenal dari saya

    ReplyDelete
  3. sedapnya..kecur air liur nengok..hehe

    ReplyDelete
  4. ctmah pun suka begedil!setiap kali lunch hour, mesti sambar bergedil :D

    ReplyDelete
  5. i kalau mkn begedil ni, 5 biji sorang pn x cukup...hehe

    ReplyDelete
  6. 3 kali buat begedil ni..tapi tak jadi..maleh nak buat dah...hahaha...

    ReplyDelete
  7. @~ NANA ~

    tau x per..
    rase mcm x cukup jek..hihihi..
    tu yg buat sendiri,dpt bnyk bila mkn..

    ReplyDelete
  8. @ctmah
    amboi..
    boleh la try buat sendiri plak lepas ni..hihi

    ReplyDelete
  9. @nisa
    hihihi...
    xperla..boleh buat lagi..
    salam kenal dri saya juga..

    ReplyDelete
  10. @CikNaa

    xper..nnti ada mase boleh buat..hihihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dah Sekolah??

REVIEW - 1 - LEGOLAND Malaysia Resort’s Brick-Tacular Holidays Celebrations

Petua : Nak Hilangkan Air Liur Anak Dari Asyik Meleleh Je...